Vi tar gärna emot synpunkter på handbokens innehåll och uppbyggnad.
För att vi ska bygga vägar, gång- och cykelvägar på ett resurseffektivt sätt för en framtid som kräver hållbarhet och för att ge Östersunds kommun en stämpel av kvalité, har detta kapitel om vägar, gång- och cykelvägar upprättats. Genom att följa Teknisk handbok för Östersunds kommun uppfylls dessa mål.
Östersunds kommun har politiskt beslutat ett klimatprogram där målen för färdmedelsfördelningen ska vara 40 % bilar, 20 % kollektivt och 40 % gång och cykel till 2030. I dagsläget är fördelning på 66% bilar, 13% kollektiv och 19% gång och cykel. Detta gör att vi måste planera för en dubblering av gång och cykeltrafiken. Vid varje nytt projekt ska trafikmätning göras och förstudien ska ha fastställt hur stor mängd gång och cykeltrafik det ska projekteras för.
Dimensionering av gång- och cykelvägar ska vara platsspecifikt. Detta betyder att i förstudie- och projekteringsskedet ska platsens förutsättningar fastställas. Faktorer som har betydelse för dimensionering är bland annat:
Som stöd i arbetet ska kommunens karttjänst användas där cykelvägnätets utbredning illustreras. Vid ny- eller ombyggnad ska cykelvägnätet indelas in i:
Följande standarder ska ses som riktlinjer för dimensionering av gång- och cykelvägnät. Bredd på gång och cykelvägar ska dimensioneras med hänsyn till befintligt och önskat flöde. Gång- och cykelvägar planeras alltid dubbelriktade och strävar efter att vara separerade mellan gång och cykel. Förslag till sektioner återfinns under 2.4 Sektioner gång- och cykelvägar.
Pendlarstråk | Huvudcykelväg | Lokal cykelväg | |
Separerad dubbelriktad gång- och cykelväg | |||
Cykelbana Stort flöde |
≥ 2,5 m (GCM) Målstandard 3,5 m |
≥ 2,5 m (GCM) Målstandard 2,75 m (VGU) |
≥ 1,8 m |
Cykelbana Lågt flöde |
≥ 1,8 m Målstandard 2,25 m (GCM) |
≥ 1,8 m Målstandard 2,25 m (GCM) |
≥ 1,8 m |
Gångbana Högt flöde |
≥ 2 m | ≥ 2 m | ≥ 1,8 m |
Gångbana Lågt flöde |
≥ 1,8 m | ≥ 1,8 m | ≥ 1,7 m |
Oseparerad dubbelriktad gång- och cykelväg | |||
Högt flöde | – | ≥ 4 m (GCM) | ≥ 1,85 m (VGU) |
Lågt flöde | – | ≥ 3 m (GCM) | ≥ 1,85 m (VGU) |
Pendlarstråk | Huvudcykelväg | Lokal cykelväg | |
Lutning | Målstandard 2,5 %. Max 7 % kortare sträckor. (kortare sträckor = ca 100 meter) | Målstandard 2,5 %. Vilplan för rullstolsburna ska utformas vid brantare lutningar. | Målstandard 2,5 %. Vilplan för rullstolsburna ska utformas vid brantare lutningar. |
(för att få ett sammanhängande cykelvägnät kan lutningsstandarden frångås i speciella fall) | |||
Blandtrafik. | Nej | Nej | Ja. Med trafik med max 30 km/h och under 300 bilar/ vid max/timme |
Cykling planeras i körbana tillsammans med biltrafik | |||
Korsning | Planskildhet, cykelpassage, gångpassage, övergångställe, trafikljus | Planskildhet, cykelpassage, gångpassage, övergångställe, trafikljus | Cykelpassage, gångpassage, övergångställe, trafikljus |
Drift och underhåll | Prio 1 | Prio 2 | Prio 3 |
Belysning | |||
Beläggning cykelväg | Asfalt | Asfalt | Asfalt/stenmjöl |
Beläggning gångväg | Asfalt | Asfalt | Asfalt/stenmjöl |
Trygghet | Sikt ska inte skymmas av växter eller dylikt i korsningar. Väg strävar efter att inte ligga i avskilda/lågt befolkade områden. Belysningen ska vara god. | Sikt ska inte skymmas av växter eller dylikt i korsningar. Väg strävar efter att inte ligga i avskilda/lågt befolkade områden. Belysningen ska vara god. | Sikt ska inte skymmas av växter eller dylikt i korsningar. Väg strävar efter att inte ligga i avskilda/lågt befolkade områden. Belysningen ska vara god. |
Definition av flöden enligt GCM-handboken har satts i relation till utrymmesklass i VGU som riktlinje för dimensionering.
Flöden | Definition | Utrymmesklass |
Stort cykelflöde | >300 cyklister/maxtimme eller >2000 cyklister/dag | Utrymmesklass A |
Lågt cykelflöde | <300 cyklister /maxtimme eller <2000 cyklister/dag | Utrymmesklass B |
Flöden | Definition | Utrymmesklass |
Stort gångflöde | >100/maxtimme | Utrymmesklass A |
Lågt gångflöde | <100/maxtimme | Utrymmesklass B |
Genom Östersunds kommuns karttjänst illustreras cykelvägnätet. Cykelvägnätet visar befintligt och planerat cykelvägnät och ska alltid användas vid nyproduktion och planeringsarbete.
I ritning Huvud-Pendlarstråk visas förslag till sektioner för gång och cykelvägar som kan användas vid planering och projektering. Förslagen är baserade på mätstandard enligt VGU.
Se Huvud-Pendlarstråk Mått M10-04-01-ver.1 under Ritningar nedan
Den totala vägsektionen ska även ta hänsyn till snöhantering, underlätta klippning och ha utrymme för skyddszon.
Dimensionering av skyddszon mellan oskyddade trafikanter och bilister ska dimensioneras enligt VGU. Skyddszon mellan cyklister och bilister kan med fördel användas som snöupplag. Om utrymme tillåter kan svackdike planeras mellan gång och cykelväg och körbana för att tillgodose dagvattenhantering, snöupplag, grön struktur och skyddszon.
Skyltning kan med fördel placeras i skyddszonen. Skyltar ska placeras minst 0,5 meter från vägbanekant. Mätt från skyltens ytterkant till körbanekant (S).